Friday 22 February 2013

bila dia mahu pindah

"Cikgu, saya mahu pindah sekolah"

Saya selalu tidak pasti apa perasaan yang patut saya rasa saat berhadapan dengan situasi ini.


Sedih? Tapi kan pelajar ini akan ke tempat baru, di sana dia akan berhadapan dengan pangalaman-pengalaman baru yang pastinya sangat bermakna dalam perjalanannya mencari erti hidup.

Kalau begitu patutkah saya berasa gembira? Tapi pelajar ini akan ke sekolah baru yang tidak pasti warna didikannya bagaimana. Islamkah? Sekularkah? 

Jadi apa yang patut saya rasa saat pelajar mengucapkan jazakillah dan selamat tinggal?
Tiada jawapan.

Yang ada hanya doa dan tawakkal kepada Allah Maha Pelindung. Semoga Allah memberi yang terbaik untuk pelajar ini dalam meraih redha-Nya, serta memenuhkan hati pelajar ini dengan iman yang benar dan  teguh agar walau apa pun yang bakal ditempuhinya, iman itu akan melindunginya dari tergelincir dari jalan menuju syurga.

Cikgu sayang selalu pelajar cikgu =)


No comments:

Post a Comment