Friday 10 January 2014

Reflection

1 Januari 2014

Kawasan sekolah tiba-tiba dipenuhi ramai orang.
Berbeza sekali dengan semalam.

Hari ini pelajar saya mendaftar masuk.
Suasana sekolah berubah hingar bingar.

Saya jadi pening sekejap.
Saya belum bersedia menjadi Murobbi mereka.

                              *****
2014

Super-duper sibuk.
Sibuk dengan mesyuarat-mesyuarat.
Sibuk dengan tugasan sekolah.
Sibuk dengan peperiksaan Master.
Sibuk dengan pindah rumah.

Stress!

                              *****

Pelajar saya menyapa saya.
Itu mutarabbi saya, anak didik saya.
Sapaannya saya balas. Tapi hanya itu.
Terasa tiada mutiara yang dapat dikongsi bersama.
Kerana hati terasa kosong.

Ya Allah, Ya Rabbi
Sesungguhnya pada segala kesibukanku ini
Ku cuba niatkan keranaMu
Namun saat ia mengalihkanku dariMu...
... Ahh

Wahai diri,
berhenti sekejaplah dari kesibukan
Hatimu itu bersihkan betul-betul
agar solatmu didepan Allah
Khusyuk tidak diganggu dunia

Wahai diri,
berhenti sekejaplah dari kesibukan
Hatimu itu bersihkan betul-betul
agar niatmu kepada Allah
Ikhlas tidak diganggu dunia

Moga Allah berkenan membimbingku ke syurga.
Moga kesibukan ini bernilai disisiNya!

No comments:

Post a Comment