Saturday 15 March 2014

Wrong way!

Jalan jengket-jengket..
Pandang kanan, lepas tu kiri..
Takut ada lipas!!
Almaklumlah dah lama tak jenguk blog ini hehe..

*********

Pelajar saya ramai. Berbagai ragam dan karenah. Warna warni.
Kalau guna cara A untuk didik pelajar 1, ya mungkin berkesan. Dia berubah!
Tapi tidak semestinya sesuai untuk pelajar 2. Pelajar 2 mungkin akan memberontak dan bersikap lebih teruk!

Pening kepala!
Nampaknya saya perlu lengkapkan diri saya dengan pelbagai teknik untuk menyantuni pelbagai ragam pelajar saya.
Dan inilah sebabnya saya mula berjinak-jinak dengan psikologi.

*********

Dulu, waktu belajar bioteknologi.. saya memang didedahkan dengan teori evolusi darwin. Saya sangka bidang psikologi bersih daripada teori sesat ini.
Malangnya, tadi bila membelek buku asas psikologi, ternyata teori evolusi darwin adalah asas bagi semua teori psikologi yang ada!

Lahey, BB. (2009) Psychology: An Introduction
Anda tahu apa itu teori evolusi Darwin?

Secara ringkasnya Darwin mengatakan bahawa kita semua ini tiada pencipta. Tiada Tuhan. Tiada pemilik. Sebaliknya, teori Darwin ini menganggap bahawa semua makhluk diatas muka bumi ini berasal daripada satu spesis yang kemudiannya berevolusi menjadi berbagai makhluk seperti sekarang. Atau pun kalau anda pening sangat, anda pernah dengar teori yang mengatakan manusia daripada beruk?? Ahah! Teori Darwin la tu!

Wrong way!

Terpengaruh dengan teori yang menidakkan tuhan ini, pengasas awal teori psikologi seperti Willian James mengatakan bahawa semua aktiviti mental seperti berfikir, belajar, berperasaan dan lain-lain wujud kerana ia membantu kita untuk 'survive' dalam proses evolusi. Dengan kata lain, tiada siapa yang mencipta semua aktivit mental ini, tetapi ia wujud kerana kita memerlukannya!

Risaunya bila memikirkan bahawa pendidikan negara kita dibina dengan merujuk teori-teori psikologi ini. Malah sebelum ini pun saya sudah pelik dengan psikologi ini, kerana rata-rata teorinya dicetuskan oleh tokoh-tokoh yahudi atau mempunyai kaitan dengan yahudi! 


Saya cakap tendang, awak tendang ye!
Smell something bad......... isn't it?

Masih banyak lagi yang saya perlu tahu, tapi kalau hari ini kita serabut kenapa generasi didikan kita tidak menjadi seperti generasi didikan Ar-Rasul dulu.. saya rasa apa yang saya katakan di atas ada kaitannya.

Ayuhlah! bersama gerakkan perubahan!

No comments:

Post a Comment