Tuesday 2 September 2014

Cinta adalah kata kerja

Cinta adalah kata kerja.

Begitu Umar Al-Khattab mengajarkan, melalui kisahnya yang saya baca dari buku "Di Jalan Cita Para Pejuang" tulisan Salim A. Fillah.

Umar al-Khattab berkata kepada Rasulullah s.a.w.: “Wahai Rasulullah, sungguh engkau lebih aku cintai daripada segala sesuatu kecuali diriku sendiri.”

Nabi s.a.w. bersabda, maksudnya: “Tidak, demi Allah yang diriku berada di tangan-Nya sehingga aku lebih dicintai daripada dirimu sendiri.”

Umar r.a. berkata: “Sesungguhn
ya, demi Allah sekarang engkau lebih aku cintai daripada diriku sendiri.” (Riwayat al-Bukhari)

Umar mengajarkan bahawa cinta adalah kata kerja. Sebab itu mudah saja bagi Umar untuk menukar cinta saat ditegur Rasulullah. Awalnya, Rasulullah adalah cinta nombor dua bagi Umar selepas dirinya. Tapi sedetik kemudian, cinta Umar berubah. Umar kini mencintai Rasulullah mendahului cintanya diri sendiri.

Dan sejarah telah membuktikan bahawa Umar memang benar-benar mengotakan katanya!

*****************


 Ini adalah jawapan yang selama ini saya cari.

Saya yang saban hari berusaha
menanam cinta kepada Allah, Rasul dan para sahabat
dalam hati saya dan anak didik

tapi saya jugalah yang saban hari
merasakan bahawa cinta itu
tetap saja gersang dalam hati sendiri

kerana yang saya cari adalah 'perasaan' cinta  
sekarang saya belajar, kalau mengatakan cinta
jangan menunggu hadirnya perasaan yang syahdu-syahdu
tapi segera zahirkan cinta itu pada perbuatan

kalau mengatakan cinta Allah lebih dari segala
maka paksakan diri bangun solat
meski badan minta berbaring dikatil empuk

kalau mengatakan cinta Rasulullah 
maka paksakan diri tegakkan Sunnah

kalau mengatakan cinta para sahabat
maka paksakan diri mencontohi mereka 

Kerana cinta adalah kata kerja!



No comments:

Post a Comment