Monday 22 June 2015

Mereka masih mendengar

Batuk dan selsema.
Sungguh tidak selesa untuk mengajar.
Suara haruslah tidak merdu seperti selalu.
Malah tersekat-sekat kerana saluran pernafasan tersumbat.

Tapi mereka masih mendengar!
Masih tetap menadah telinga mendengar celoteh gurunya tentang sirah nabi.
Hei buat hati sayang kamu saja hehe.

****

Saya ingin menulis buku tentang betapa indahnya hidup di bawah lembayung Al-Quran.
Keindahan yang tidak akan terasa jika hanya membaca tanpa faham.
Keindahan yang tidak akan terbit jika hanya menghafal tanpa faham.
Al-Quran itu.. saya sendiri pun masih bertatih, ah barangkali merangkak untuk memahaminya.
Namun, walaupun yang difahami itu baru sedikit, bahagianya sudah menguasai rasa!
Sungguh indah sekali.

Saya ingin berkongsi rasa ini.
Saya ingin menulis buku yang menceritakan rasa ini.
Walaupun sudah tentu tidak sehebat Syed Qutb bila dia menukilkan bahagianya di bawah lembayung Al-Quran.. saya ingin menjadi persis burung kecil yang menyiram air melalui paruh kecilnya untuk memadamkan api yang mebakar Nabi Adam. Kecil tapi signifikan dan ada!

Moga nanti kalau tidak sejuta, seorang dua insyaAllah membaca,
persis murid saya yang tetap mendengar =)

****

Ahh semangat menulis sudah mebuak-buak sampai rasa nak pecah dada. Hush!!
Tapi idea masih sedikit sana sedikit sini.
Ya Rabbi, Rabbi Yassir Wa La Tu'assir. Amin.

Tunggu!!
buku itu insyaAllah akan terhasil!
Walaupun adik saya kata sudah berjanggut menunggu. Huhu.
Seperti anak murid saya yang tetap mendengar, tetaplah berazam dan bercita-cita.
InsyaAllah satu hari yang terrealisasi! Amin.

No comments:

Post a Comment