Wednesday 22 May 2013

Sesuatu didalam rasa

Saya ke Universiti Malaya hari ini, menghantar adik sepupu saya menghadiri temuduga untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat ijazah. Wah, nak ambil ijazah di IPTA pun sudah perlu ditemuduga sekarang. Jangan main-main!

Melihat watak-watak yang memenuhi ruang universiti, hati saya berbisik "Seperti inikah ilmuwan?". Entahlah.

******

Saya adalah seorang guru, yang pastinya menjadi salah satu dari tenaga kerja yang bekerja keras mendokong aspirasi pendidikan negara. Seperti guru lain, diari hidup saya dipenuhi dengan usaha pelbagai cara bagi memastikan anak didik saya menguasai setiap topik yang terkandung dalam silibus pembelajaran yang ditetapkan kementerian. Sesi penerangan, perbincangan, latihan penguasaan topik, ulangkaji, kuiz, ujian, peperiksaan dan banyak lagi, semuanya dirancang oleh insan kecil bergelar guru ini, semata-mata mengharapkan anak didiknya mampu meraih A dalam SPM.

Untuk apa semua ini? Supaya keputusan cemerlang SPM akan membuka pintu yang luas bagi anak muridnya melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Bergelar mahasiswa, ilmuwan di peringkat universiti. 

Kemudian apa? Mengharapkan ilmuwan ini mendapat kerja hebat, kereta mewah, rumah besar? Ya, baguslah kalau mereka beroleh semua ini. Tapi lebih jauh dari itu, saya berharap, dengan harapan yang sangat tinggi, supaya ilmuwan ini dapat menyumbang sebanyak-banyaknya untuk agama-Nya. Biar jadi seperti Abu Bakr yang punya harta, tetapi semuanya untuk Islam. Biar jadi seperti Aisyah yang punya ilmu, tapi semuanya dikongsi untuk Islam. Biar jadi seperti Khalid Al-Walid yang punya kebijaksanaan dan keberanian di medan perang, tapi semuanya digunakan demi kepentingan Islam. Biar hebat di sisi Allah, kerana itulah kecemerlangan yang hakiki.

Namun benarkah jalan saya ini? Benarkah semua usaha saya ini mampu menjadikan harapan saya ini menjadi kenyataan? Dan persoalan-persoalan ini akhirnya membuatkan saya terfikir "Benarkah sistem pendidikan negara? Mampukah sistem pendidikan yang dokong selama ini mampu memenuhi harapan saya?"

Dan jawapannya samar-samar. 

No comments:

Post a Comment