Monday 7 October 2013

Marah - Apa akhirnya?

Kumpul angin dalam mulut. Penuh-penuh sampai kembung mulut. Hembuskan sekuat hati "Ffuuuuhhhh!!!" Ha baru puas hati. Lama banget tak update blog. Habuk sudah setebal lima inci "Huk! Huk!"

Banyak sebenarnya nak cerita.. jom dengar cerita hehehe...

Cerita 1

Sabtu lepas ada sekolah ganti. Tapi saya tidak hadir kerana perlu menghadiri kelas master di UPSI. Saya tinggalkan pesanan kepada guru ganti, minta pelajar menyiapkan latihan yang saya telah sediakan.

Hari ini Isnin. Guru ganti tadi melaporkan perihal pelajar saya sepanjang ketiadaan saya.

"Masuk kelas lambat"
"Sudah diberi arahan tapi lambat-lambat baru ambil kertas soalan dan buat"
"Langsung tidak serius dan tidak menunjukkan minat dan komitmen"

Terbakar hati.

Masuk saja kelas tersebut, saya terus menghamburkan rasa hati.

"Siapa yang sudah siapkan latihan yang cikgu beri?"
 Tiada seorang pun.

"Sampai bila kamu semua mahu begini? Bila mahu serius?"
 Diam tiada respons.

"Cikgu harap kamu semua fikirlah semula, sekarang sudah tingkatan 4, tidak lama lagi akan jadi tingkatan 5, kalau begini bagaimana mahu jadi pemimpin kepada adik-adik junior?"

Berhenti setakat itu. saya memang tidak suka membebel lama-lama.
 "Ok sekarang gunakan masa ini, siapkan latihan itu sampai habis"

Arahan diterima. Semua kelihatannya berusaha menjawab soalan latihan.
Saya minta mereka bertanya pada saya sekiranya tidak faham. Apabila mereka bertanya, saya jawab baik-baik, sedaya upaya menghilangkan marah-marah tadi.

Di akhir kelas saya edarkan borang maklum balas untuk sepanjang setahun saya mengajar mereka. Memang dari minggu lepas lagi saya sudah rancang untuk edarkan borang tersebut hari ini. Tapi terlupa pula tadi saya marah-marah. Mesti pelajar saya balas balik dalam borang itu. Huhu.

Balik dari kelas, duduk elok-elok dalam bilik guru. Baca satu-satu maklum balas pelajar. Sah! Ramai tidak puas hati saya marah-marah, garang-garang!

Cerita 2

Saya masuk ke dalam kelas tadi dengan wajah mencuka.

Kelas dengan dimulakan dengan bebelan marah-marah.

“Cikgu bagi masa kamu tidak gunakan dengan baik!”

“Cikgu suruh hantar latihan, kamu simpan buat pekasam!”

Nasib baik saya bukan jenis yang ‘pandai’ berleter. Sekejap sahaja saya sudah habis idea untuk membebel lagi.

Diam.

Kemudian terus mengajar silibus yang sepatutnya dihabiskan.

Tapi marah itu masih ada, tidak hilang. Dada terasa sempit. Mengajar pun menjadi huru hara, tidak teratur seperti selalu.

Saya pandang pelajar. “Mak aii, semua muka stress!”.

Kelas hari ini langsung tidak seronok.

Habis cerita... 

Marah-marah selalu tidak menyelesaikan masalah... kan?
Orang yang kena marah selalu akan rasa tidak bersalah, tidak perlu perbaiki diri.
Jadi orang marah tu lagi naik hantu la kan sebab tak nampak penambahbaikan pun..

Ke mana hujungnya???
Semua orang TIDAK PUAS HATI.

So the conclusion is... getting angry will lead you to no solution!


No comments:

Post a Comment