Sunday 20 October 2013

Yang besar-besar

Di dalam sekolah yang ada pelajar dari tingkatan 1 sehingga tingkatan 5, saya selalu memilih untuk bercakap hal-hal besar kepada yang sudah besar-besar juga. Heh.. I mean to those in form 4 and form 5.

Hal-hal besar? Hmm contohnya kenapa kita diciptakan, apa tujuan sebenar Allah ciptakan kita, kenapa silibus pelajaran kita nampak macam sekular, apa neraca kita untuk pilih hala tuju hidup dan sebagainya...

Dan selepas bercakap hal-hal besar tersebut pung pang pung pang... tentunya saya meletakkan harapan yang besar-besar juga pada mereka. Saya mahu mereka jadi daie dan guru. Atau jadi daie dan tentera. Atau daie dan doktor. Atau daie dan businessman. Atau daie dan housewife. Atau daie dan pensyarah. Atau daie dan peniaga pasar malam. Pendek kata, saya mahu mereka jadi daie!

Untuk mereka, saya beri fokus yang lebih. Kerana harapan saya  kepada mereka besar!

Lalu yang si adik-adik kecil itu... saya ajar biasa-biasa saja. Cukup sekadar apa yang di dalam buku teks. Tidak sepenuh keringat mendidik dan membimbing. Kerana pada pandangan saya, mereka ini kecil lagi. Belum matang lagi. Belum mampu lagi untuk memikirkan hal yang besar-besar. Belum layak lagi untuk menggalas tanggungjawab yang berat-berat.

But wait.. think again please...

Bukankah pepatah ada mengatakan melentur buluh biar dari rebungnya? Masih lembut, mudah dilentur ke kiri dan kanan?

Bukankah Rasulullah dulu mengajar islam yang syumul itu pada Anas bin Malek, seawal usia Anas baru mencecah 10 tahun. Sehingga si unais itu akhirnya membesar menjadi antara yang terbanyak meriwayatkan hadis Rasulullah.

Maka atas dasar apa saya membina persepsi saya? 

Saya rasa saya patut berubah la kan? Hmm 

No comments:

Post a Comment