Sunday 20 October 2013

Mana satu cikgu?

Tadi alhamdulillah ada masa sikit dapatlah baca buku sekejap. Kali ini saya baca buku pasal cikgu-cikgi  since I'm a teacher. 

Baca punya baca, then saya jumpa ayat ni...

Ayat yang di'highlight' tu

Bila baca je ayat ini, tiba-tiba saya terfikir...

"Eh mana satu yang sepatutnya diutamakan? Mengajar silibus akademik ke, memperbaiki akhlak ke?"

"Kalau saya cuma ada masa 15 minit dan saya  perlu pilih sama ada nak gunakan masa itu untuk habiskan silibus Matematik bab 13 yang masih belum sempat diajar lagi walaupun esok dah SPM dan soalan Bab 13 confirm masuk. ATAU, saya nak gunakan masa tu untuk slow-talk dengan pelajar saya yang walaupun esok dah nak SPM, lepas tu confirm keluar sekolah kan, tapi masih tidak pandai hormat orang yang lebih tua"

Kalau saya cuma ada 15 minit tu je untuk pelajar saya, lepas 15 minit memang tidak akan berjumpa lagi, mana satu yang saya nak pilih?

Saya akan pilih yang kedua. Sebab pelajar saya tetap boleh berjaya walaupun gagal Matematik SPM tapi pasti akan dibuang kerja sana-sini kalau tidak pandai  hormat orang tua, dia pasti akan disisih masyarat dan kalau itu terjadi, bagaimana dia mahu melaksanakan tugasnya sebagai abid dan khalifah Allah?

Jadi kesimpulannya, saya rasa saya tak berapa setujulah dengan ayat di atas. Haha suka hati je.

Bagi yang akan, sedang atau telah baca buku tu, hati-hati ye, jangan terima bulat-bulat apa yang anda baca. Fikir dulu =)

No comments:

Post a Comment